Τρίτη 7 Οκτωβρίου 2014

Αγανακτισμενοι οι Αγροτες!«Θα σαπίσουν τα τεύτλα μέσα στα χωράφια!»



-«Θα σαπίσουν τα τεύτλα μέσα στα χωράφια», λένε οι αγρότες

Άλλο ένα χτύπημα στην παραγωγή τεύτλων του Έβρου δίνει ο τρόπος μεταφοράς τους από την Ορεστιάδα στο Πλατύ, μετά και την απόφαση της Κυβέρνησης να κλείσει το εργοστάσιο στην Ορεστιάδα.

Ήδη οι συνέπειες από την αναστολή λειτουργίας έγιναν άμεσα αντιληπτές. «Με τους ρυθμούς που γίνεται η μεταφορά των τεύτλων θα φτάσουμε μέχρι τα Χριστούγεννα», αναφέρει στη “M” ο Βασίλης Στεφανακίδης, Πρόεδρος του Συλλόγου τευτλοεξαγωγέων Ν. Έβρου και της Ομάδας τευτλοπαραγωγών Ν. Έβρου.

Όπως εξηγεί, κάθε μέρα μεταφέρονται 1.200 – 1.300 τόνοι. Σε 10 μέρες μεταφέρθηκαν μόνο 13.000 τόνοι. Υπολογίζεται ότι φέτος η παραγωγή θα είναι στους 120.000 – 130.000 τόνους, άρα απαιτούνται με αυτούς τους ρυθμούς 100 μέρες. Φτάνουν δηλαδή τα Χριστούγεννα και στα χωράφια θα υπάρχουν ακόμα τεύτλα.

«Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΒΖ μας είπε ότι θα έρχονται 3 συρμοί τη μέρα με 25-28 βαγόνια. Άρα θα μεταφερόταν 3.500 περίπου τόνοι κάθε μέρα. Το κάθε βαγόνι παίρνει 40 τόνους. Τώρα έρχονται δύο συρμοί με 22 βαγόνια».

Με τους αργούς ρυθμούς που μεταφέρονται τα τεύτλα, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να καταστραφεί η φετινή παραγωγή, μια και τα τεύτλα μένουν μέσα στα χωράφια και λόγω των καιρικών συνθηκών σαπίζουν. Ακόμα κι αν τα βγάλουν από τους αγρούς και τα συγκεντρώσουν έξω είτε θα σαπίσουν, είτε θα στεγνώσουν. Όσο αργεί η συγκομιδή των καρπών, τόσο πέφτει και η ποιότητα των προϊόντων, αλλά και η τιμή τους. Συνάμα, αν και τα προηγούμενα χρόνια συνέβαινε, φέτος δεν καλύπτεται και ποσό μεταφόρτωσης για τα τεύτλα, ώστε να συγκεντρώνονται σε σημεία συγκομιδής.

Σύμφωνα με τον κ. Στεφανακίδη, για να δοθεί λύση στο θέμα απαιτούνται 100 βαγόνια την ημέρα, ώστε οι απώλειες να μην είναι μεγάλες. «Αλλιώς δεν τελειώνει η καμπάνια», αναφέρει χαρακτηριστικά, ενώ τονίζει πως για την κατάσταση αυτή δε φταίνε ούτε ο Διευθυντής στο εργοστάσιο της Ορεστιάδας, ούτε και ο Προϊστάμενος, οι οποίοι κάνουν ό,τι μπορούν. «Την κατάσταση και τα προβλήματα που δημιουργούνται να τα βλέπουν οι πολιτικοί μας και η Κυβέρνηση που έκλεισαν το εργοστάσιο στην Ορεστιάδα. Αν καταστραφεί η παραγωγή μας ποιος θα αναλάβει την ευθύνη;»

Σημειώνεται ότι η επιλογή να μεταφέρεται όλη η παραγωγή στο Πλατύ έχει δημιουργήσει προβλήματα σε όλη τη βόρεια Ελλάδα, μια και οι δρόμοι κατακλύζονται από φορτηγά φορτωμένα με τεύτλα, τα τραίνα δεν μεταφέρουν επιβάτες, ενώ σε διάφορα σημεία όπου μεταφορτώνονται τα προϊόντα σαπίζουν, ενώ δημιουργούνται και ζητήματα καθαριότητας στις περιοχές αυτές.

Παράλληλα, φέτος παρατηρείται μείωση στην ποιότητα, μια και ο μέσος όρος σε ζαχαρικό τίτλο είναι 11 – 13 και πληρώνεται με 21 ευρώ τον τόνο. «Με αυτά τα ποσά ούτε τα έξοδά τους βγάζουν οι αγρότες». Η δε μεταφορά κοστίζει πλέον 33 ευρώ. Μέσα σε όλη αυτή την κατάσταση οι αγρότες είναι ανήσυχοι και φαίνεται πως η τευτλοκαλλιέργεια δύσκολα θα συνεχιστεί στον Έβρο. Από την πλευρά των παραγωγών και τευτλοεξαγωγέων ήδη έχουν ενημερωθεί οι τοπικές αρχές προκειμένου να πιέσουν όλοι ώστε να βρεθεί λύση. Παράλληλα, γίνεται προσπάθεια να συναντηθούν οι παραγωγοί με τον κ. Χαραλάμπους.

Ενημερωτικές επαφές έχει ξεκινήσει και ο Δήμαρχος Ορεστιάδας κ. Μαυρίδης με την Περιφέρεια και τους Βουλευτές του Νομού, ώστε να προβούν σε πιέσεις προκειμένου να βρεθεί άμεσα λύση. Επιπλέον, επιδιώκεται και επαφή με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. «Αντιλαμβανόμαστε ότι η καθυστέρηση στη συγκομιδή και μεταφορά των τεύτλων είναι εις βάρος των αγροτών. Αποδεικνύεται και στην πράξη πλέον ότι η επιλογή να κλείσει το εργοστάσιο στην Ορεστιάδα ήταν λανθασμένη. Εμείς επισημάναμε εδώ και καιρό τα προβλήματα που θα προκληθούν με τη μεταφορά και τη δυσλειτουργία που θα προκληθεί από το κλείσιμο του εργοστασίου και τώρα τα βλέπουμε μπροστά μας», ανέφερε ο κ. Μαυρίδης.

methorios.gr